Nikdy se nestalo

4. srpna 2013 v 8:25 | Micha K. |  Konspirační teorie
Je 4. srpna 1964. L. B. Johnson, americký prezident, má konečně to, co potřebuje. Má důvod. Důvod, proč je správné to, co jeho země dělá. Důvod pro vojenské akce, které v této době probíhají proti Severnímu Vietnamu. Stoupá jeho popularita, lidé ho milují. Ano, co dělá, musí být správné. Bojovat, proti nepříteli, který napadá druhé bez zjevných příčin. Před dvěma dny začala Vietnamská válka.

Je 7. srpna 1964 a je přijata významná rezoluce. Ta prezidenta ospravedlňuje mimo jiné k použití ozbrojených sil. Z Ameriky se tak začínají hrnout vojáci tam, kde nemají co dělat. Tam, kde jich také spousta najde svoji smrt.

Je 4. srpna 1964 ... co že se to stalo před tolika lety? Co dalo USA důvod, účastnit se Vietnamské války? Vůbec nic.

Tento srpnový den roku 1964 se měl odehrát Tonkinský incident. Torpédoborce (lépe řečeno "jejich osazenstvo" v Tonkinském zálivu si myslí, že bouřka, která venku zuří, je útok severovietnamského nepřítele. Také "potápí dva severovitnamské torpédoborce." Obránci si následně sypou popel na hlavu a přiznávají, že na ně nikdo nezaútočil. Komunikace však prý nějak vázne. Následuje dojemný projev amerického prezidenta, který je zavázán chránit své lidi i Jižní Vietnam. Rozhoduje se o protiútoku. Severní Vietnam musí trpět.

Je rok 2005. Velké odtajňování archivů ukazuje jediné, že se tento incident, ospravedlňující vstoupení USA do války, nikdy nevstal.

Je rok 2045. K novému odtajňování dokumentů se vyjadřuje i první americká prezidentka. "Musíme potvrdit, že naše země, dle těchto všech dokumentů a odposlechů, dlouhá léta bojovala za ropu a neštítila se spousty věcí. Nevadilo nám napadnout několik států na Blízkém Východě, nevadilo nám zradit přátele a nevadilo nám zabíjet vlastní lidi na vlastní půdě. Omlouváme se."
____________________________________________________________________________________

Co je to historie? Snůška vymyšlených příběhů, které někdo někam napsal. My se ji učíme, opakujeme si ji a tím se stává pravdou. Kdyby se v roce 2005 neodtajňovaly archivy, každý, kdo by mluvil o tom, že Tonkinský incident se nestal, by byl považován za šíleného konspiračního teoretika.

Mám být já tak dnes přesvědčena, že vše, co se stalo minulý měsíc, a informovala mě o tom média nebo vlády, je pravda? Že mi nikdo nezatajuje informace, nesnaží se obhájit své křivé jednání a nedělá věci lepší/horší podle toho, jak se mu to hodí? Mám považovat za pravdu to, co mi poví jen jedna strana, kterou mají zrovna dnes špičky mé země rády?

V tomto příběhu figuruje USA. Nechci tím ale říci, že právě tento stát je nějaké zlo. Jen si myslím, že je dobré ukázat na jednom konkrétním případu, že ne vždy je pravda to, co se dozvídáme. Často se lže na obou stranách. Ne vždy úmyslně. Bezmezná víra v lásku a spravedlnost jedné strany je hloupá. Nejdůležitější ze všeho je přemýšlet, nemít vyhraněné názory a skládat si skládanku podle jednotlivých střípků, které kde nalezneme. Neodsuzovat. Protože většina lidí odsuzuje příliš rychle.

Pokud věříte tomu, že 11. září má na svědomí vláda USA, i pokud věříte tomu, že Bin Ládin, neměli byste před ostatními vypadat jako blázni a jako ti šptní, kteří věří nesmyslům. Důležité ale je, abyste si sami položili otázky: "Dává mi to takhle smysl? Je to pravděpodobné? Mám dost informací?" Pokud se pro jednu variantu rozhodnete a budete mít čisté svědomí a vědět, že jste udělali vše, co jste mohli proto, abyste si utvořili názor, nikdy vám to nemůže nikdo vyčítat, ale když budete papouškovat slova jakékoliv strany, ať už by její pravda byla sebelepší a sebepravděpodobnější, a přemýšlet nebudete, budete za hlupáky před sebou i ostatními.

(V době publikace článku nejsem přítomna. Na případné připomínky reaguji nejprve ve středu.)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Aves Passeri Aves Passeri | E-mail | Web | 4. srpna 2013 v 9:29 | Reagovat

S názorem, že předtím, než člověk začne zastávat nějaký názor, si má být jistý, že má dost informací, naprosto souhlasím. Většinou říkávám, že k nějakému tématu nemohu moc říct, protože o tom moc nevím. Nejsem politolog, nejsem ekonom, nejsem historik. Vím sama, že aby si člověk mohl udělat obrázek o nějaké věci v mém vlastním oboru, tak se tím oborem musí do hloubky nějakou dobu zabývat, což mu většinou zabere spoustu času. Protože musí hodně číst a prameny z různých zdrojů, protože jen tak může jakžtakž říct, že má nějaké hodnotné informace, na jejichž základě si může udělat obrázek. Ale jen obrázek. V podstatě jen takovou změť různě subjektivně zabarvených zkušeností, ve kterých není lehké se kolikrát vyznat. Takže co se týká konspiračních teorií, neříkám, že je to hloupost, ale ani neříkám, že je to pravda. Ono to totiž většinou bývá něco mezi.... A hlavně, to, jak se lidé chovají, sami k sobě a k těm druhým, za to nemohou "elity, mimozemšťani atd.", ač to mohou velmi rádi podporovat, za to si můžeme sami a sami s tím můžeme něco udělat. Svádět zlo na někoho tam nahoře klidně můžeme, ale tím s tím nic moc nenaděláme... zato když začneme u sebe, mohou si tam nahoře konspirovat, co chtějí, ale moc lidí jim na to už neskočí...

2 Cleo Cleo | Web | 4. srpna 2013 v 10:49 | Reagovat

Já myslím, že moderní historie je velká snůška keců. Ta dřívější, tu už nikdo nemá důvod měnit.
Ta věc s USA, všechno mi to přijde takové podezřelé. Republika podle mě není dokonalé zřízení, a sami víme, že i sami Američani mají svoje seriály a filmy, kde je vláda prostě a jednoduše naprosto zkorumpovaná.
Takže vlastně nevím, co si mám myslet. Ale na tom tvém článku rozhodně něco je.

3 EI EI | Web | 4. srpna 2013 v 13:02 | Reagovat

Pokud máte zájem, navštivte můj blog. Věnuji se vlastní tvorbě, sci-fi, anime, mystice a spiritualismu, pc hrám, a možnostem jak změnit svět. Díky!

4 Míša Míša | E-mail | Web | 7. srpna 2013 v 16:47 | Reagovat

[1]: Já proto ráda říkám, že myslím, že je to možné. I s tímhle se ale už se mnou několik lidí pohádalo, že nějaký názor zastávám, i když nezastávám.

Také si myslím. Až když jsem jeden obor začala studovat, zjistil jsem, že všichni, kdo o tom ví nejvíce, neví nic.

Moc se mi líbí konec komentáře. Pravda pravdoucí.

[2]: Ale zas, kdo ví kolikrát jí někdo změnil, protože bylo proč.
Republika, demokracie ... ani já nejsem pro. Trvám na tom, že nejlepší je vláda odborníků.

5 lapis lapis | Web | 7. srpna 2013 v 20:53 | Reagovat

To že klamú všetci je asi vec ktorá je známa všetkým. A nájsť niekoho kto hrá s otvorenými kartami a ešte ktomu v politike je skoro nemožné. Jedinný záver ktorý z tohto tu všetkého plynie je vystretý prostredný prst keď ti niekto tlačí do hlavy květáky v podobe politických istôt.

6 ~Khalia ~Khalia | Web | 8. srpna 2013 v 17:00 | Reagovat

Ahoj Míšo,
chci Ti pochválit Tvé stránky a hlavně to, co pro nás všecky tímto způsobem děláš, jsi vcelku inspirací :)) Moc Ti za to děkuji a přeji Ti hodně úspěchů a návštěvnosti! :))
S pozdravem,
Khalia. :)

7 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 11. srpna 2013 v 12:27 | Reagovat

S článkem souhlasím... Od té doby, co začínám šťourat do konspiračních teorií se nedivím téměř ničemu. Kam jen to všechno spěje.

Pravda je nedostatkové zboží.

8 Laman Laman | 12. srpna 2013 v 16:13 | Reagovat

mně můj učitel dějepisu říkal, že málokdo je takový kovboj, aby řekl "Já tu zemi napadnu, protože chci.". proto se hledají záminky.

pokud si správně vzpomínám, Němci před napadením Polska navlékli skupinu trestanců do polských uniforem, a nechali je zaútočili na nějaké německé postavení na hranicích. Rusové před Zimní válkou nabídli Finsku (značně jednostrannou) výměnu území a po odmítnutí vyhlásili válku, aby chránili své mezinárodní zájmy.

v dávnější historii měl Tamerlán na svědomí nejvíc lidských životů do doby Hitlera, ale dodneška je v rodném Uzbekistánu národním hrdinou. ve své době byl populární i v Evropě, protože od ní byl dostatečně daleko a bojoval s Osmanskou říší, stejně jako křesťanská Evropa

9 Míša Míša | Web | 12. srpna 2013 v 17:09 | Reagovat

[6]: Díky O.o

[7]: Občas člověku přijde divné, že se nad tím ještě někdo péozastavuje :)

[8]: To s kovbojem se mi líbí. Bude to pravda.

Tento případ mě taky napadl, ale nemohla jsem si vybavit podrobnosti. Díky za vyjasnění.

Jistě, kdo bojuje za vlast, je často považován za hrdinu. Jenže v dnešním, globalizovaném, světě to už není tak dobře možné. Ne bojovat, ale být v takovém případě za hrdinu. Proto se to už nemůže tak dobře ukazovat. Vždy bude lepší, když to bude vypadat, že někdo bojuje za všechny, ne jen za svoje lidi.

10 Aailyyn Aailyyn | Web | 15. srpna 2013 v 18:34 | Reagovat

Historie není vymyšlená, historie je ovšem pouze interpretace. A to interpretace na základě doložitelných pramenů (písemných, hmotných).

11 Lukáš Přibyl Lukáš Přibyl | Web | 19. srpna 2013 v 11:36 | Reagovat

[10]: hmm... líbíš se mi [:tired:]

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama