Dieta není omezení

5. července 2014 v 9:58
Jak je tu asi vidět, o stravu se zajímám už delší dobu. Jím převážně vegansky (pak jsou tu chvíle, kdy se zapomenu s nějakou blbostí, nebo se přehlídnu, či mi přeskočí) a bezlepkově. Jsou chvíle, kdy zkouším jíst kousek pečiva nebo ovesné vločky, ale pokaždé se jen a znovu přesvědčím, že to není dobrý nápad a lepek zase vysadím. Také nejím houby, mám na ně alergii, i na některé druhy ovoce.

Obvykle stačí někomu říct, že jím vegansky a ptá se mě, co vlastně jím. Když řeknu, že i bezlepkově, každý si myslí, že držím hladovku. Je ale pravda, že já obvykle nemyslím na to, co nejím. Někdy mě celé týdny nenapadne, že jím jinak, než ostatní. Teda dokud se mě někdo nezeptá, co jím.

Na svém způsobu stravování jsem z části dobrovolně a z části nedobrovolně, přesto jsem pochopila, že žádná omezení nejsou omezení, pokud je jako omezení nechápeme. Protože jsem na facebooku součástí skupin veganů, vegetariánů, celiaků a i ostatních bezlepkářů, sleduju napříč všemi skupinami určité společné rysy.

Na začátku každé této diety je člověk zmatený a neví, co s tím. Chleba je nepřítel (pro vegany díky sádlu, vejcím (nebo to jsou jen rohlíky?), štětinám a vlasům ..., pro celiaky kvůli lepku). Čím ho ale nahradíme? Možná, že všichni milují chleba, ale nevidím žádný smysl v tom, ho nahrazovat. Nic nenahradí jeho chuť a člověk si s pokusy jíst něco podobného akorát připadá, že je o něco ochuzený. Chleby bez lepku nejsou většinou dobré a většina lidí si přijde bezmocně.

Myslím si, že základ je přejít na jednodušší myšlení. Chleba přestal existovat, tečka. Jídel, která se hodí pro bezlepkovou nebo veganskou dietu jsou tisíce. Místo masa jsem na začátku začala jíst pohanku, jáhly, fazole, čočku ... Pro mě byla strava s masem mnohem více omezující, než ta, kterou mám bez něj. Nepotřebuju zjišťovat, jak z kukuřičné moky udělat nadýchané buchty, protože řešením jsou pro mě nevšední raw dobroty, nebo dobroty z luštěnin.
Není nic jednoduššího, než žít na jednoduché stravě. Možná, že už nikdy nebudu ohromovat svoje příbuzné koprovkou nebo svíčkovou, ale můžu je ohromit tisíci jinými jídly, o kterých se jim ani nezdálo.

Ať už přecházíte na jakoukoliv jinou stravu, jednoduše si uvědomte, že začíná jiná kapitola vašeho života. Škrtněte si jídla, které jste znali a přestaňte se honit za jejich napodobováním, stejně se vám to moc dařit nebude. Samozřejmě, že existují lidé, kteří si zakládají na napodobování původní stravy, ale neměla by to být cesta pro všechny, protože tak se nejspíše utrápíte. Pochopte, že se vám otevírá nový svět, nové cesty a je jen na vás se sebrat a jít je prozkoumat.





Poznámky:
-samozřejmě existují výjimky, článek je založen na sledování nadpoloviční většiny lidí
-dají se nalézt veganské chleby, nebo si lze nějaký upéci
-sledovat veganské výrobky můžete zde na facebookové stránce https://www.facebook.com/groups/veganfoodsCZSR/
-třeba takhle mohou vypadat raw dobroty http://veganodaktyl.veganka.cz/?p=2554
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Marillee Marillee | E-mail | Web | 5. července 2014 v 12:16 | Reagovat

Taťka s mamkou podstupovali detoxikaci, kdy celé dva týdny jedli všechno jídlo s hlavní přísadou - řepou. Pak dochuceno další zeleninou a hlavně luštěninami. Je fakt, že člověk se toho může přezřat a pořád se necítí "plný". A taky je každýmu hned líp. Ale jak s tím mizí váha... To není pro každého. :D

2 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 5. července 2014 v 12:42 | Reagovat

Ach :-( bez masa mi není žíti :-D
Tohle bych fakt nechtěl. Takové spousty výživných látek, které jsou v masu, se dají těžko nahradit :-? nu, proti gustu žádný dišputát

3 Míša Míša | E-mail | Web | 5. července 2014 v 12:58 | Reagovat

[1]: Já naneštěstí patřím k těm, komu to s váhou udělalo to opačné ;)

[2]: Neřekla bych že těžko. Možná, je to drabet složitější, ale důležité je, že to jde velmi dobře.

4 sarush ef sarush ef | Web | 5. července 2014 v 13:03 | Reagovat

Já jím, co jím a je mi dobře.

5 K. K. | E-mail | Web | 5. července 2014 v 13:05 | Reagovat

[2]: Podle mého je to jen fáma od zarytých "masožravců". Když jsem se stala vegetariánkou, probírala jsem to se dvěma vystudovanými dospělými lidmi (nezávisle na sobě - nevegetariány) a oba mi potvrdili, že maso se dá nahradit úplně v pohodě. (Nesouhlasili s veganstvím).

6 Lukáš Lukáš | Web | 6. července 2014 v 11:51 | Reagovat

Zdravím,

jak vidím, každý máme jistá omezení. Mimochodem každá dieta může být jiná samozřejmě.

Jinak si myslím, že nejlepší je takzvaně "zlatý střed", což znamená neupínat se na jeden "styl" jídla (jeden jídelníček). To si myslím já no.

7 Em Zet Em Zet | Web | 9. července 2014 v 10:54 | Reagovat

To je zajímavý článek, aspoň veganství ani vegetariánství nikomu nenutíš, jako to dělá hodně lidí. :-D Já jsem se zamyslela, jestli bych já mohla přejít na takovou stravu a vzdát se dortů v cukrárně, vzdát se koláčů, které peču :D A spoustu dobrot, které mám fakt ráda... asi bych to nedokázala a jistým způsobem tě obdivuju.

8 Weiler Weiler | Web | 9. července 2014 v 11:26 | Reagovat

Nejvíc mě na tomhle článku asi zajímá, jestli když je umisťován na titulku, dochází k nějaký komunikaci s autorama. Na titulce je provokativní "Jsem Vegan. No a?" zatímco článek je už pak čtení spíš pro vegany.
Nicméně mi ani nevadí, že jsem si článek přečet. Každej vegan mě provokuje svym elitářstvim, ty naopak o správnosti svý cesty přesvědčuješ jen ty, kteří už se na ní rozhodli vydat. Jestli se někdo konstantně snaží napodobovat to, co mu kvůli jeho přechodu na novou dietu chybí, pak mu asi i chybí náš pohodlnej masožroutskej způsob života a jeho zasraný veganství je jenom póza. Jsem rád, že jsem našel důkaz, že takový nejste všichni :)

9 Eliška Eliška | E-mail | Web | 9. července 2014 v 11:42 | Reagovat

Já jsem se jednou pokusila přestat s masem i výrobky z vajec (čistě z lásky ke zvířatům a nenávisti vůči farmám), ale musím říct, že oproti tobě to nedokáži vydržet. Dokáži si odpustit řízky, volské "voko", ale pokud přede mně někdo postaví svíčkovou nebo rajskou, neodolám :-). Mám to jídlo až moc ráda :D. I nadále jím maso jen při slavnostních příležitostech, ale stojí mě to strašně přemáhání :-).
Občas veganům závidím to, jak jsou silní  (ne fyzicky, ale psychicky) :-).

10 ellie. ellie. | Web | 9. července 2014 v 11:56 | Reagovat

my pečeme chleba domácí, takže já sádlo řešit ani nemusím. vegan od srpna 2013, s mírnýma úletama ze začátku, ale co si budem, už jsem si taky párkrát dala mléčnou čokoládu. GUILTY.
snažím se jíst i raw, vitariánsky, nevařené jídla. to spíš zatím moc nedávám. ale to všechno přijde časem:)

11 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 9. července 2014 v 13:08 | Reagovat

Chleba je nepřítel :D Lol! Jím taky bezlepkově kvůli celiakii a převážně vegetariánsky, jelikož mi maso prostě nechutná, ale tyhle řeči typu "zakázané", "nepřítel" atd mi přijdou vážně úsměvný... navíc, když člověk teda ani neví, jestli v chlebu jsou ty vejce nebo ne. Jakejpak nepřítel, chleba je úplně normální potravina, záleží, jak a z čeho se udělá. S nazýváním jídla nepřítelem bych byl hodně opatrnej, pracuju s holkama s PPP a právě tyhle řeči jim umí v hlavě udělat dost guláš.

12 trimaliny trimaliny | Web | 9. července 2014 v 13:19 | Reagovat

Líbí se mi takový pohled na věc-sama jsem si nedokázala představit život bez chleba, nebo teplých, vařených jídel... A najednou jsem začala uvažovat jinak, zkoušet jiné věci a zároveň se, jak píšeš, objevila ohromná svoboda a pestrost už třeba jen v jednoduchých surovinách... A opravdu mi chleba v žádné podobě nechybí a vracet se k němu nehodlám:)

13 dashenecka89 dashenecka89 | Web | 9. července 2014 v 14:00 | Reagovat

Článek se mi velmi líbil, ale vegan ze mě nikdy nebude, jelikož bez některých věcí bych nepřežila moc dlouho, i když jsem to hodně zredukovala. Není to tak dávno, co jsem si oblíbila sojové maso a podobné věci. Není od věci občas zkusit něco nového. No, možná to bude tím, že je kolem mě stále více veganů a podobných :-)

14 Barlie Barlie | Web | 9. července 2014 v 14:20 | Reagovat

Já se chtěla stát veganem, tak jsem si přečetla jednu knížku o veganství a během ní jsem si to rozmyslela. Člověk má jíst to, co chce. Když někomu vyhovuje veganství, tak proč ne.

15 Kia Kia | E-mail | Web | 9. července 2014 v 15:53 | Reagovat

Nic nemám proti tomu, když se někdo stane veganem, vegetariánem či někým jiným, protože mu to nechutná nebo protože je alergický. Ale nejíst výrobky živočišného původu, i když nám chutnají a nemáme na ně alergii, to mi přijde jako směšná póza. Z článku jsem nepochopila, do jaké skupiny patříš, ale já mám prostě tento názor, za kterým si stojím.

16 bludickka bludickka | E-mail | Web | 9. července 2014 v 18:24 | Reagovat

Mně maso odmalička nechutná, takže se mu vyhýbám a poslední dobou jsem čím dál raději, že mi nechutná :) Ale nějak si nedovedu představit život bez sýru, jsem na něm vážně závislá a nevydržím bez něj víc než den :)

17 blog-modni-policie blog-modni-policie | E-mail | Web | 9. července 2014 v 19:27 | Reagovat

Mám kamarádku, která musí držet bezlepkovou dietu. A co mi říkala, je to pro ni docela složité. Na tábory, školy v přírodě a další akce jí potraviny, které si přinese z domova.
A jako omezení to tedy vnímá. ;-)

18 soul-underground soul-underground | 9. července 2014 v 19:42 | Reagovat

Vegetariány i ti co si svou stravu přizpůsobí nebo zjednoduší a nenutí k tomu své potomky chápu. Vegany ale odsuzuju už jen z toho důvodu, že odmítáte využívání zvířat pro potravu. Rostli jsou také živé organismy a nikdy veganskou stravou nezískáte důležité živočišné vytamíny a bílkoviny a to mi nikdo nevymluví. Jíst bez masa a zdravě, aby to nezatěžovalo tělo jde i bez toho.

19 Magdalene Magdalene | Web | 9. července 2014 v 20:57 | Reagovat

[2]:Jasně.. Maso napuštěný různýma antibiotikama je fakt zdravější, než ovoce a zelenina. (y)

20 Míša Míša | E-mail | Web | 9. července 2014 v 21:25 | Reagovat

[6]: Není o jednom stylu jídla.

[7]: No, většina veganů/ nebo vegetariánů bývá "nutící" na začátku svého bezmasého stravování. Takže ne většina. Jen na začátku a bývají více slyšet. Protože jsem si nebyla jistá, zda u toho zůstanu, nemyslím si, že jsem byla taková.

[8]: Nedochází. Je to překvapením :)
Spíše si spousta lidí myslí, že to, co jedí na obvyklé stravě, je jakýsi základ, který musí mít i na upravené. Jinak díky.

[9]: Mně pomáhá jakýsi blok v mozku :) Kdybych na bezmasou stravu přešla bez šoku na začátku, nejspíše by mi to také nevydrželo. Pokud tě to zajímá, k tomu je tento článek,http://meka.blog.cz/1301/jist-ci-nejist-maso a dále tyto http://meka.blog.cz/1307/vegetarianstvi-a-zmena-stravovani-pul-roku

[10]: Ano, přesvědčit se, že nechci mléčnou čokoládu mi dalo taky práci. :)

[11]: To bylo samozřejmě myšleno s nadsázkou. Mrzí mě, jestli to není tak dobře rozpoznat.
Vejce mohou být i v rohlících i v chlebu, je to ale surovina, kterou by tam často nikdo nehledal, to jsem chtěla také naznačit.

[12]: To jsem moc ráda :)

[13]: Děkuji moc. Ne všechno je pro každého. Já jsem na tom tak se sojou. Lze bez ní žít dost dobře, ale já to zatím neumím :)

[14]: To byla asi hodně špatná knížka :) Ne, jinak souhlasím.

[15]: To vůbec nevadí, je to Tvůj názor. Popřípadě kdyby Tě to zajímalo, stejně jako výše, uvádím dva odkazy na články, kde svoji cestu vysvětluji.
http://meka.blog.cz/1301/jist-ci-nejist-maso
http://meka.blog.cz/1307/vegetarianstvi-a-zmena-stravovani-pul-roku
Je ale pravda, že se mi od doby napsání článků mnohem více prohlubuje etické cítění. Něco vidím jinak, něco více chápu ...  :)

[16]: I "jen" maso se počítá. :)

[17]: Mně na tom nepřijde nic strašného. Každopádně chápu, že když se to týká malých dětí, může to pro jejich maminky problém být.

[18]: Nejde o nucení potomků. Já děti nemá a těžko říct, jak bych se k jejich stravě zachovala. Nejspíše vegetariánskou stravu, možná vegetariánskou bez mléka, kvůli b12 (v tomto ohledu se ztotožňuji s názorem v tomto článkuhttp://soucitne.cz/vitamin-b12-zazracna-pilulka-nebo-achillova-pata-veganstvi )
Samozřejmě v době, kdy má dítě rozum a bude chtít maso zkusit, nebránila bych mu. Seznámila bych ho ale s důvody, proč maso nejím já.
Vím, že jsou rostliny živé, jen nechápu, co je tím myšleno.
Veganskou stravou se dají získat dobře všechny vitamíny a bílkoviny, až na vitamín b12!
K vitamínům připomínám opět tento článek http://soucitne.cz/vitamin-b12-zazracna-pilulka-nebo-achillova-pata-veganstvi
A k bílkovinám bych dodala, že až od té doby, co přijímám bílkoviny z rostlinných zdrojů, přestaly se u mě projevovat nedostatky bílkovin.

21 katbar-s katbar-s | E-mail | Web | 9. července 2014 v 23:32 | Reagovat

Takhle. Já proti vegetariánům a veganům nic nemám, ba naopak, vegetariány dokonce chápu, mají rádi zvířata a nechtějí je jíst, beru, sama mezi ně patřím. Ale vegani? Vždyť třeba odebírání vajíček slepicím není nic špatného. Pokud jim vadí, jak jsou dnešní slepice chovaný, ať si kupují vajíčka s označením 0, nebo BIO vajíčka. Jako krátkodobou detoxikaci, nebo dietu chápu, ale jako životní styl? To si potom takoví jedici ničí játra tunou prášku s železem a vitamínovými doplňky stravy. Vždyť zvířata tu od toho jsou, proto se chovají a například stříhání vlny ovcím je naprosto normální věc...ale mne je to jedno,je to jen a jen jejich věc :-) prostě krátkodobá očista ano, jako životní styl se mi to moc nezdá :-)

22 diy-ideas diy-ideas | 10. července 2014 v 9:17 | Reagovat

hezky clanek  je sice nejsem veganka, ale vegetarianka, i kdyz popravde sem tam neco veganskeho ukuchtim. Nechtela bys sem dat nejake recepty apod.? :-) :-) :-) :-)  :-)

23 Gil Gil | Web | 10. července 2014 v 10:29 | Reagovat

Go vegans! :-) Já jsem taky :-) Předtím jsem byla lakto-vegetariánka 11 let :-) Hrozně mě překvapilo, že mi mléko nechybí, vůbec jsem to nečekala, že to bude tak jednoduché :D Ale lepek můžu, alergie nemám

24 Míša Míša | E-mail | Web | 10. července 2014 v 10:41 | Reagovat

[21]: S jednou částí Tvého komentáře opravdu nesouhlasím. Zvířata tu jsou ze stejného důvodu jako lidé - mají žít na této planetě, mít mladé ... Rozhodně tady nejsou od toho, abychom je jedli, to je sobecké.
A k těm vejcím Ti dám příklad. Já je nejím, na naší domácnost máme 6 slepic a něco z nich máme my, něco rodina tety. Když jsem já jedla vejce, i když domácí,  jedla jsem třeba 10 za týden. Což je docela dost velkej počet. Těch 10 vajec, které teď ale nejím si nikdo nemusí dokupovat.
Když jsem jedla maso, brala jsem vitamín B, echinaceu, C, lecitin (bývala jsem strašně unavená) každý den a některé další nárazově. Například na bolesti při menstruaci jsem musela brát pokaždé ibalginy. Dnes si dám 1-2x za týden béčko, při zkouškové dmae a tím končím. Tolik k lékům.

[22]: Já jím docela dost jednoduše, takže recepty nic moc. :)

[23]: To zní krásně :)

25 katbar katbar | E-mail | Web | 10. července 2014 v 12:25 | Reagovat

[24]: Tak to jsi šťastný člověk, máš v tom případě velmi odolný organismus :D

26 Lukáš Lukáš | Web | 19. července 2014 v 18:01 | Reagovat

[25]: já bych řekl že je to spíše velice individuální, zkrátka a jednoduše ne na všechny platí "paušální pravděpodobnost" (jak já říkám) :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama