Chápání hormonální antikoncepce

12. listopadu 2014 v 6:45 |  Názory a úvahy
Tento článek tak trochu vzniká jako reakce na článek na dnešní/všerejší titulce (spíš je to poslední kapka k tomu, abych se k HA vyjádřila). Myslím ale, že tam už bylo všechno řečeno v komentářích, proto bych ráda popsala "problém" hormonální antikoncepce tak, jak o něm přemýšlím já.

Hormonální antikoncepce není lékem na bolest
To je jedna zásadní věc, kterou nemůžu pochopit. Mladé slečny se často rozčilují, že jim maminka/doktor nedají hormonální antikoncepci, je ale bolí bříško. Spousta dívek samozřejmě má takové bolesti a problémy, že několik dní nedokáže vylézt z postele, menstruuje dvacet dní apod. Pak se nedivím, že po HA sáhnou, ale velkou část dívenek to prostě bolí. Budu brát HA a basta! Hormonální antikoncepce je přece ten super lék, který pomohl všem mým kamarádkám, tak proč bych ho neměla mít taky? Máme tu ale spoustu jiných způsobů, jak se zbavit bolesti, rozhodně méně invazivních, ale ony by mohly vyřešit problémy, ne následky, a to se nám nechce.

A taky to není mastička na pupínky
Zase uznávám, že jsou dívky, které mají opravdu závažné problémy s pletí, nepodařilo se jim to odstranit ani všemi známými i přírodními způsoby, ať nějakou přechodnou dobu antikoncepci třeba berou. Ale bohužel mi o problémech s pletí říká tolik kamarádek, která znám celý život, a jestli měli pupínek jednou za týden během puberty? No katastrofa. Horší je, že jak vysadí antikoncepci, než se jim pleť srovná, bezprostředně po vysazení tabletek se hodně zhorší. Na přechodnou dobu. V této fázi spousta mladých dam zase dospěje k názoru, jak je HA potřebná. Super.

Ty jsi s ním spala? Mazej si pro prášky!
Ok, maminky to říkají spíše ze strachu. Ale důsledek je v chápání sexu v naší společnosti. Spát často začínají s kluky dívky, kterým bylo sotva patnáct. Sex měly samozřejmě všechny jejich kamarádky, jak jinak. A ony si také chtějí užívat. Proč ne? Vždyť je to tak bezva! A máme moderní společnost, nejsme ve středověku, kdy se holka jako panna musela vdávat.

Můj názor je jednoduše takový, že pokud spolu dva chtějí spát, musí být oba připraveni na možnost, že se z toho stane dítě.

Ne kecy, jako že kdyby něco, necháte si to vyříznout/vycucnout/vezmete si prášek. Tady mi nejde o ten shluk buněk, ale o přístupu k životu, i svému. Protože ono to taky není jen tak. Sice je na tom medicína lépe a neplodnost není v tomhle ohledu takovým strašákem, jako dříve, ale třeba ty obrovské dávky hormonů nejsou pro tělo jen tak.
Tím "připraveni" nemyslím, že byste si to dítě měli vždy nechat, i když jsem raději pro tu možnost, ale to, že se k problému dokážete postavit, přemýšlet nad ním. Jde mi zkrátka o to, že by tu potrat neměl být prostě jen tak, za všech okolností, když jsem při nástupu na učňák otěhotněla s týpkem, kterýho jsem viděla poprvé v životě na diskotéce. No a vlastně si asi ani nepamatuju jeho jméno. Tohle je dost o výchově společností a rodinou, ale společností asi více.

A stejně to vidím i s h. antikoncepcí. Je mi patnáct, chci sex, tak budu brát prášky. Přeci si nemůžu dovolit s někým otěhotnět. Bohužel, s HA je spojena spousta negativ, takže se stává, že ženy, které si v patnácti chtěly užívat, najednou ve třiceti odchází od gynekologa s tím, že v důsledku HA jsou neplodné. Mimochodem, do nedávna zmínka o tom, že by tyto dvě věci mohli souviset, byla skoro konspirační teorie.

Volit by se podle mě měli jiné antikoncepční metody. Bohužel jsou o trošičku méně spolehlivé, a to se patnáctiletým slečnám nehodí do krámu.









Než se zase dozvím, že některou dívku bolí tak bříško, že posledně dokonce zůstala doma (a já to nechápu, protože to nemám), zmíním sebe. Pár let zpět jsem měla taky obrovské problémy. Omdlévala jsem, nebyla jsem schopná dojít tu stovku metrů do školy. V noci jsem se budila v takovém tom stavu, kdy se vám motá celý svět, nutně se musíte jít napít do koupeny, ale bohužel vám v cestě stojí o něco víc zdí, než tam bylo večer. Začala jsem dobře jíst, cvičit, zhubla jsem ... dnes ani nevím, že nějakou menstruaci mám, nebo že by měla přijít.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Em Age Em Age | Web | 12. listopadu 2014 v 7:36 | Reagovat

Docela dobrý článek. Pokud jsi četla komentáře u tamtoho článku, asi jsi četla i můj o té mé známé, jak měla fakt příšerné problémy s menstruací, a proto se nebudu opakovat.
Vlastně s tebou ve všem souhlasím, hlavně v tom, že pokud spolu dva chtějí spát, měli by to brát zodpovědně. Co ale chceš po patnáctiletých děckách, se kterými mlátí puberta, že :D -> A tím se je ani v nejmenším nesnažím ospravedlnit. :D

2 Jana Jana | E-mail | Web | 12. listopadu 2014 v 8:59 | Reagovat

HA jsem začala brát "kvůli mamce". Že mi už bylo 18, budu sexuálně aktivní atd. Do té doby jsem každý měsíc registrovala změny, ale bez následků. Od prvního měsíce s HA mi vždy 3-5 den cyklu začaly také bolesti hlavy (těžká migréna bez možnosti vylézt z postele na světlo)! Přestala jsem ji brát a radši obětuji trochu požitku u sexu, než abych opět nemohla používat hlavu (abych mohla brát HA brala jsem i jiné léky na bolesti ;) pecka, ve dvaceti).

3 Olivka Olivka | Web | 12. listopadu 2014 v 9:33 | Reagovat

Hele, ono nic není černobílé. Slyšely jste, dámy, že přemíra Ibalginu, Brufenu (čehokoliv s ibuprofenem myslím, nemá úplně blahodárný vliv na žaludek? A že předávkování se paracetamolem (Paralen) je mnohem jednodušší, než se na první pohled zdá, a taky vám to zničí játra? To k té bolesti... (ačkoliv taky z části zastávám názor, že to může být v hlavě a je to dost o přístupu k problému)
Problémy s akné taky nejsou jen tak. Jak odezní puberta, je jasné, že je něco špatně, kor když to nejsou tři pupínky na čele, ale třeba třicet různě na krku, dekoltu, ramenou, zádech... Pak vás to dožene na endokrinologii a tam zjistíte, že jestli se chce léčit, tak v prvé řadě by bylo vhodné brát HA, neboť jako další věc máte brát  léky, které jsou teratogenní (prostě škodlivé pro budoucí plod). (Čímž narážím na ten problém, když akné je z nerovnováhy hormonů v těle)
A že můžeme umřít na mrtvici? No, když máte rodinné predispozice k tvorbě trombů, když kouříte (!!! protože kouření zužuje cévy, m.j.) a když jste na začátku užívání nové HA, tak je jistě ta pravděpodobnost mnohem vyšší (z tohohle důvodu je naprostá kokotina, když slečně chvíli prášky bere, pak ne a pak zase jo).
V současné době je spousta těchto přípravků, takže by se mělo dát najít, co vyhovuje každému. Jenomže na pětkrát začínat se jeví jako nesmysl, vzhledem k tomu, co jsem napsala výše.
Je mi jasné, že se ty problémy vrátí po vysazení, ale mě se vrátí přesně ty, co jsem měla před tím, takže se problémů s plodností spojených s HA neděsím, ony to byly, jsou a budou.

4 Míša Míša | E-mail | Web | 12. listopadu 2014 v 10:54 | Reagovat

[1]: Díky.Jak říkám, takhle je bohužel vychovává společnost. ;)

[2]: Naštěstí se mluví už poměrně často i o špatné stránce antikoncepce.

[3]: Počkej, teď si nejsem jistá, ale kdo kde propaguje paralen a ibalgin?
Ano, jak jsem řekla, někdy je to opravdu potřeba. I já jsem měla problémy s akné. Bylo z alergií. Alergie přestaly, jak jsem přestala pít mléko.(Abych nezněla zase fanaticky, v té době jsem jedla maso.)
Zajímalo by mě ... na endokrinologii někomu doporučují brát antikoncepci? Protože jak já, tak všechny moje kamarádky, co na endokrinologii chodí (všichni samozřejmě jinde), to mají zakázané.
Nebudu tu mluvit o vlivu na mrtvice, protože ji nikdo z mého okolí neměl, ale narážíš na další velmi důležitou věc. Že lidé dnes moc zdravě nežijí a mrtvici mají z kde čeho, resp. se na ní pak podílí spousta věcí. Mimochodem další věc, co se mi nelíbí, že lékaři předepisují antikoncepci bez vyšetření krve.

5 Olivka Olivka | Web | 12. listopadu 2014 v 11:46 | Reagovat

[4]:
No jak vidíš, já jim moc dobrou reklamu nedělám 8-) spíš jsem chtěla poukázat na to, že i celkem běžné věci mají své dost nežádoucí účinky (když uživatel nepoužívá aspoň drobet rozumu)
Z alergií? To je zajímavé... (čímžto to samozřejmě nezpochybňuji).
Je naprosto jasné, že na štítnou žlázu ti to nedoporučí (což je zdá se nejčastější problém, kdy dívky na endokrinologii zavítají).  
Máš ale naprostou pravdu, že je pořád dost lékařů, co nejsou tak moc zodpovědní a vysvětlili lidem všechny nástrahy. Ale s tím vyšetřením krve to bohužel není jen tak. Asi před rokem se o tom dost mluvilo, ale nakonec se zjistilo, že není v silách pojišťoven to plně hradit. Zajímalo by mě, jestli by lékař vypsal žádanku, i kdyby si to chtěl hradit plně pacient, ale to je věc jiná :-)
Nemíním se přít, všechnu moudrost světa jsem nesežrala, vím, co nám říkají ve škole (Farmacie), co si kde přečtu, mám svůj, značně nepodložený názor, který mi zatím nikdo nevezme, pokud mi nedá pádné a podložené argumenty.

6 Lenin Lenin | Web | 12. listopadu 2014 v 11:55 | Reagovat

Myslím, že problematiku si celkem jasně shrnula a já souhlasím. HA jsem brala tři roky. Vystřídala jsem celkem šest značek a každá mi přinesla nějaký ten problém, než jsem tím konečně sekla.

Impulzem bylo samozřejmě to, že jsem měla dlouhou a bolestivou menstruaci. S práškama jsem jí měla stejně bolestivou a ještě delší. Jako bonus jsem navíc přibírala, trpěla bolestmi hlavy, snížilo se moje sexuální libido a měla jsem zapáchající výtok. Pravda, akné se mi asi po dvou letech užívání začalo ztrácet, ale řekla bych, že to bylo spíš tím, že mi táhlo na osmnáct, a to tak prostě bývá, že koncem puberty se tyhle věci vytrácí.

Stejně jako ty mám dojem, že na bolest by holky měly brát analgetika (třeba i silnější, předpisová) nebo zkusit alternativní léčbu a pokud mají opravdu problémy s akné, je nejlepší zajít si na dermatologii, jelikož ta se kůži věnuje a gynekolog řeší poněkud jiné věci. :D

Co se týče ochrany před početím, měly by mladé nanynky spíš přivyknout latexu, a to hlavně proto, že jakmile zobou HA, myslí si, že jsou skoro nesmrtelné a nemyslí na mnohem důležitější věci, než je nechtěné těhotenství, a tím je jejich zdraví. Embrya se v nejhorším dá zbavit, HIV už jim nikdo neodpáře.

Já sexuálně žiju od 14 a kondomy jsem používala vždycky, i když jsem měla HA, ale spala jsem s novým partnerem.

Já vlastně ani nevím, k čemu ta HA vlastně je. Asi oslíčku otřes se, jako všechno. :D

7 Lukáš Lukáš | Web | 13. listopadu 2014 v 16:34 | Reagovat

[2]: ještě že nejsem ženou - na straně druhé současná věda (ať už materialistická či duchovní) dokázala hotové "zázraky" pro lepší pohodlí i při těchto nežádoucích věcech, které ženy dívky popisují :)

8 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 14. listopadu 2014 v 17:47 | Reagovat

Jo jo, doktorka už taky do mě cpala HA, když se mi vypadla menstruace. Já jsem ale o hormonech měla načteno až až, takže jsem řekla jasné ne. Stačilo přibrat a je to tady. Už vím, že si musím jen hlídat váhu a menstruace bude OK i bez chemie.

Podle mě kondomy jako ochrana stačí - i když tam zůstává riziko, což je na druhou stranu dobré, aby holky neměnily partery jako na běžícím pásu.

9 Lukáš Lukáš | Web | 16. listopadu 2014 v 11:12 | Reagovat

[8]: čehož se v této době bude jen těžko dokazovat - protože stále více holek jsou k**** (ehm... pardon) :)

10 Luz Luz | 19. listopadu 2014 v 4:46 | Reagovat

Je dobre, ze se konecne objevuje vice hlasu ohledne skodlivosti HA.
Ja jsem ji nikdy nebrala, nechci brat prasky, ktere nejsou nutne ani prospesne pro telo. Cetla jsem, ze to mnohe divky ovlivnuje i psychicky, videla jsem na vlastni oci, ze z toho tloustnou, nevim, jestli kvuli zmene v metabolismu nebo kvuli zadrzovani vody, ale ztloustnout tolik v tak kratke dobe neni normalni... A ano, pak to riziko trombozy, coz je dost nebezpecna vec! A lekari spolehaji na to, ze ta holka by sama mela vedet, jestli to jeji pribuzni maji/meli, ale kdyz to nevi a nema moznost to zjistit? A i kdyby to nemeli, neni zadna zaruka, ze zrovna ji to nepostihne.
Kondomy jsou spolehlivou ochranou, samozrejme pokud se spravne pouzivaji! Jen si mnozi zvykli byt az prilis pohodlni, ze jim to vadi, pritom to neni problem. Existuji uz i verze pro alergiky na latex.

11 Míša Míša | E-mail | Web | 23. listopadu 2014 v 13:00 | Reagovat

[5]:
Samozřejmě, že spousta věcí, co dnes děláme a jíme, může za náš zdravotní stav.
Tak třeba to nebylo akné, ale byly to velké pupínky na celé polovině zad. Jizvy mi ještě po několika letech mizí. Objevovaly se v době kvetení kukuřice, když jsem trávila v takové oblasti čas.
I kdyby to pojišťovny neplatili, myslím si, že v tomto bychom měli být obezřetní všichni sami za sebe. Pokud chci brát něco, co mi může uškodit, nějaké peníze bych měla dát do toho, abych se přesvědčila, zda to bude rizikové. Oni mohou lékaři nenapsat žádanky na něco, co si platíme sami? V lékařství se nevyznám.
Já ti samozřejmě nechci brát Tvůj názor. Protože já sama těmto věcem nijak extra nerozumím, článek nebyl zaměřen na škodlivost antikoncepce jako takovou, ale na obraz dnešní společnosti.

[6]: Máš naprostou pravdu. Spoustu mladších často ani nenapadne, že by se k nim mohlo HIV dostat. Bohužel je to docela vysoká daň za to, že si s někým párkrát užili.

[8]: Naprostá pravda.

[10]: Přesně tak, v posledním roce vysadila antikoncepci možná polovina dívek, co jsem znala, kvůli tomu, co vše si o ní přečetli.

12 kanashi kanashi | Web | 26. listopadu 2014 v 12:27 | Reagovat

Pamatujete na to období, kdy se všude psalo jakje máslo špatné a jak máme jíst jedině rostlinné tuky? A co teď, o pár let později? Najednou je to naopak... Jak můžete vědět, že s HA to není to samé...

Podle mě prostě přílišná hysterie škodí u všeho - a teď myslím argumenty pro i proti. Prostě všechno má svá rizika a je třeba si jich být vědom, ale zase není nutné, dělat z toho nějaký přízrak. Všechny ty udávané negativní účinky HA můžou úplně klidně souviset s tím, že ženy mají dnes děti v pozdější věku, že náše životní styl se stále zhoršuje... je toho mraky. Ale teď si prostě někdo vybral jako jedinného viníka HA a je z toho davové šílenství.

Mimochodem, HA neberu. Brala jsem jí rok - kvůli akné (ve 28 letech!). Na dermatologii se zmohli jen na obvinění mě, že si to škrábu. Po 3 měsících s HA se problém vyřešil a po vysazení už se nevrátil. Ale kdyby se vrátil, tak jí beru znova. V rodině jsem měla dva výskyty embolie, takže mi už praktická lékařska dělala testy na trombofilní mutaci. Naštěstí vyšly negativní. O vlastní rodinnou anamnézu by se měl každý zajímat sám - to, že to někdo neví, je jaksi jeho problém. Ale ano, jsou tu i náhody. Můžete dostat embolii i bez genetických předpokladů. Ale taky vás může přejet auto nebo můžete umřít na chřipku. To jsou stejně blbé náhody...

13 kanashi kanashi | Web | 26. listopadu 2014 v 12:28 | Reagovat

Ještě bych dodala, že ano, souhlasím s argumentem, že 15-leté slečny nemají co brát antikoncepci kvůli sexu. Na ten mají ještě času a času...

14 AnnElfwind AnnElfwind | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 12:48 | Reagovat

Úplně nejlepší na bolení břicha je flaška s horkou vodou. Brufeny mi už nezabírají, ale tohle mi zabere vždycky.

15 Em Age Em Age | Web | 26. listopadu 2014 v 12:52 | Reagovat

[4]: Já vím, máš pravdu. Bohužel :/

16 Míša Míša | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 13:07 | Reagovat

[12]: Za rostlinnými tuky si stojím, krom palmového ;)

Ale ok, myslím si, že antikoncepci neznáme tak dlouho, existují na ni rozporuplné názory ... a pokud se mi objeví tolik negativních názorů na její užívání, zvláště od žen, co ji braly, mohu to riskovat a nadále ji dávat pomalu každé druhé dívce na kde co?
Jak už bylo řečeno, neplodnost může souviset s více věcmi, ale pak tu jsou ty dívky, co téměř hned po vysazení zaznamenávají zlepšení zdravotního stavu apod.
Taky jsem v článku uváděla, že chápu výjimečné případy ... v 28 letech, pokud ji bereš na akné jako poslední možnost a jen na omezenou dobu, nemám proti tomu co říci. Nelíbí se mi, když ji berou patnáctky kvůli pupínku na čelu.

[14]: Skrčené nohy ;)

17 kanashi kanashi | Web | 26. listopadu 2014 v 13:11 | Reagovat

[16]: To máš pravdu, dávat jí každé druhé holce na pupínek na čele je nesmysl. Ale dělat z ní stoprocentní příčinu neplodnosti, to je taky přehnané. Ale neříkám, žes to napsala ty, psala jsem obecně vyjádřní k antikoncepci, ne že bych úplně nesouhlasila s tvým názorem ;-) Jo a chleba si mažu Ramou, mně na másle vadí výrazné aroma ;-)

18 kanashi kanashi | Web | 26. listopadu 2014 v 13:16 | Reagovat

A s tou bolestí je to otázka... bolest je strašně subjektivní. Nemůžeme posoudit, jestli to toho člověka bolí dost... Na to musí mít holt dost rozum ten lékař, který to píše. A taky samotná pacientka, případně její rodiče. Docela chápu, že než se hádat s hysterickou matkou, radši to ten lékař napíše... Aneb kdo chce kam... Pokud jí řekl všechna rizika, nedoporučil jí to a ona stejně chce, mohla se svobodně rozhodnout... Pokud to udělala z vlastní hlouposti a bude kvůli tomu neplodná, tak asi zřejmě zafunguje vymoženost jménem evoluce :-D

19 Snílek Snílek | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 13:43 | Reagovat

Pěkný článek, ale čekala jsem od něj něco jiného původně. Za to ale nemůžeš ty, nýbrž popisek na titulní stránce blogu ;-) čekala jsem, že vyjmenuješ zápory HA, ale ono to bylo jen shrnuté lamentování nás všech, které nechápeme stupiditu "dnešní mládeže" :D
Nicméně i přes všechny negativní věci HA, bych jí přeci jen, co se týče ochrany, věřila o něco více než kondomu, v tomhle si prostě nemůžu pomoct :-| Teď už jen záleží na dotyčné osobě, zda chce se chce stresovat (můj případ), jestli bylo všechno v cajku, nebo riskovat zhuntování těla a případnou neplodnost (i když tohohle faktu se třeba zrovna já bát nemusím, dědi neplánuju :D ) Nebo také když se jedná o náruživější pár (ať už on, ona, nebo oba), tak po praktické stránce jsou pro ně prášky výhodnější (nebo nějaké takové ty podobné věci - náplasti, injekce... - ale pokud se nemýlím, stejně všechny pracují na bázi hormonů).

20 Marillee Marillee | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 14:57 | Reagovat

Mamka mě skoro donutila k HA, když jsem s přítelem byla tři čtvrtě roku. Přiznám se, že jsem ji v té době ještě nepotřebovala, ale alespoň jsem ozkoušela, jestli mi vyhovuje. S přítelem jsme spolu přes 3 roky a nehodláme se rozcházet, spíše naopak. :D A v tomhle případě se podle mě HA vyplatí.

Navíc nevěřím, že by piluky byly důvodem neplodnosti, spíš fakt, že potenciálním maminám je kolem 30 let a tatínkům ještě víc - o to lenivější spermie mají.
Ale je to každého názor, já jsem v dlouhodobém vztahu s HA spokojená a podle mě je to to nejrozumnejší, co jsem mohla na své poměry udělat. :-)

21 Hanyuu Hanyuu | Web | 26. listopadu 2014 v 16:59 | Reagovat

Přesně tak. Aby nebolelo břicho a nebylo celkově špatně, stačí začít pravidelně cvičit, hýbat se, zdravěji jíst a najednou to jde samo a bolesti jsou postupně menší, až odezní úplně.
Akné je potom problém uvnitř, který by se měl řešit jinak než tím, že do sebe začnu cpát s prominutím sračky. Je to hlavně o stravování, které má na to hodně velký vliv a když člověk chce, dá se to řešit i jinak a už napořád. Jen je to na strašně dlouho a to se slečnám asi moc nelíbí.

U HA rozhodně není problém jen v tom, že mají ženy postupně problém otěhotnět, ale způsobuje to mnohem větší problémy, které ti, samozřejmě, nikde jen tak neřeknou. Je to prostě sračka všech sraček a brát ji jen tak, protože slečnu bolí břicho nebo má akné, tak být její matkou, normálně bych ji propleskla.

22 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 17:11 | Reagovat

HA je predevsim hlavne pekna sracka

23 Teeda Teeda | Web | 26. listopadu 2014 v 19:32 | Reagovat

No mě to úplně fascinuje. Ono se to hrozně bezvadně vykládá, ale realita je úplně někde jinde. Bez ohledu na další podružné vlivy antikoncepce (které já osobně nevnímám, protože na mě žádný viditelný dopad nikdy neměla), je podstatné to, že člověk, který chce normálně sexuálně žít prostě z nějaký 97% neotěhotní. Tečka. To je zásadní důvod pro. Jen bych ráda připomněla dobu našich rodičů, kdy bylo naprosto běžné se vdávat v osmnácti, protože každá druhá otěhotněla. Souhlasím s tím, že je zbytečné cpát do sebe hormony jen tak, ale v momentě, kdy s někým dlouhodobě jste a nemáte v úmyslu okamžitě zakládat rodinu, je to jediné pohodlné řešení...
Jen tak mimochodem - někdy si říkám, že při té chemii, kterou jíme, dýcháme, vstřebáváme z vody, je to už všechno úplně jedno. 8-O

24 Nekra Nekra | Web | 26. listopadu 2014 v 19:34 | Reagovat

No, s některými částmi nesouhlasím. Možnost potratu a antikoncepce chápu jako krok k rovnoprávnosti - jako právo žen užívat si sex stejně jako chlapi, právo na to nebýt těhotná. Právo volby, jestli si chce nechat otravovat život 9ti měsíčním těhotenstvím. I tak to mají těžší než chlapi, když na to přijdou pozdě, nebo jsou tak psychicky rozkolísané, že je potrat psychicky rozhodí. Klukům hrozí nanejvýš nějaká sexuálně přenosná nemoc, holkám navíc těhotenství!
Nic proti tomu, jestli ty sama sis vybrala HA nebrat (na to si vybrat máš právo), ale nesouhlasím s tím negativním názorem na ty, pro které je důležitější neotěhotnět a užívat si.
Navíc pro někoho, kdo nechce děti trvale, bude získaná neplodnost příjemný bonus.

25 Panra Panra | Web | 26. listopadu 2014 v 19:52 | Reagovat

Když sebou sekneš ve škole dvakrát/třikrát co měsíc (jednou mi to přihodilo i otřes mozku, když se mi to přihodilo schodech) a ráno díky bolestem máš co dělat, abys vstala z postele natož se soustředit ve škole...no já teda nevím jak Ty, ale já potřebuju trochu normálně fungovat. Ano, psychický blok. Na tom jsem zkoušela zapracovat a zlepšilo se to minimálně. Vaše tolik doporučovaná analgetika mi málem odrovnaly játra a stejně nezabíraly. Osobně se hlásím k tomu, že HA je mnohem lepší účinkově. Co se týče dopadu na organismus, myslím si, že analgetika jsou mnohem větší zlo.

26 You know, being a girl is a fucking hard. You know, being a girl is a fucking hard. | 26. listopadu 2014 v 20:22 | Reagovat

Já mám menstruace takové, že se vůbec nevyspím, protože se každý den budím o půl třetí ráno zpocená s menší horečkou a neskutečnými bolestmi a pak to samé ve škole, kdy si fakt myslím, že umřu. Ale pokouším se to vyřešit jinak - teplými obklady/sprchou (což ve škole, bohužel, nejde) a vodou s vymačkaným citrónem (vážně, zkuste to, pomůže), protože se nechci dopovat prášky, které jsou neskutečně silné, sice pomáhají, ale zase vím, že na žaludek to není prostě dobré. Občas už to nevydržím a po nějakém šáhnu, ale to jen fakt v tom nejhorším. A k antikoncepci. Kamarádka má vážné problémy s akné, fakt má dost zničenou pleť a tak a tak bere antikoncepci, ale je z toho taková nervózní a dost přibrala. Jiné kamarádce to zase nic nedělá. Já upřímně ještě dlouho sexuální vztah neplánuji (ani nemám s kým :D) a tak je mi to prozatím jedno, ale chci se tomu vyhnout. Nevím, prostě z toho nemám dobrý pocit. Možná, až si najdu stálejšího partnera a opravdu budeme chtít třeba cestovat, nebo dostudovat, prostě prožít dobu, kde vychovávat mimčo by bylo takové nevhodné, tak po ní možná šáhnu, ale mezitím nemám důvody jí brát. Max. kvůli odložení cyklu. Nevím, jak to je s pravdivostí škodění antikoncepce a zastávám se názoru, že je to každého věc. A taky toho, že by sex neměl být vyloženě jen o sexu. ;)
Každopádně, dobrý článek, zase jsem se dozvěděla názor někoho jiného. :)

27 Wnaty Wnaty | Web | 26. listopadu 2014 v 20:35 | Reagovat

Je mi 15, nedávno jsem si našla přítele a mamka chce, abych zašla ke gynekologovi a nechala si napsat prášky.

Při menstruaci mám opravdu silné bolesti, navíc jí mám nepravidelnou.
Pleť mám dost uhrovatou.

Ale ty prášky vlastně sama ani brát nechci.
Mamka mi řekla, že braním HA tyhle věci odezní a ze zkušenosti kamarádek tomu tak je.
Já ale do sebe prostě nechci cpát chemii, v tak nízkém věku, když se s přítelem stejně vidíme jen o víkendech (a to jen o nějakých.. bydlíme od sebe daleko).
Věřím ale své mámě, která v tom má zajisté zkušenosti a pokud mi ganekolog prášky předepíše, brát je budu. Co už :).

Výše v komentářích čtu, že k zbavení se bolesti stačí správně jíst a cvičit.. dělám to a nepomáhá to.
Že akné a uhry jsou opět ve stravě. Ne nejsou. Od mala mám zdravý jídelníček a uhry a akné mám tak jako tak. A bolestivé menstruaci těžko zabráním cvičením a zdravou stravou :D.

28 anie-ena anie-ena | Web | 26. listopadu 2014 v 22:16 | Reagovat

Já jsem sexuálně aktivní od 19. A přášky jsem začala brát ve 21. Doktorka mi nechala udělat krevní testy a všechno bylo v pořádku. Díky HA se mi srovnala menstruace, kterou jsem měla trvale nepravidelnou a čas od času mi vynechávala. A pokud chci s někym být v plnohodnotnym vztahu, asi by mi psychicky absolutně nepřidalo, kdybych co tři měsíce trnula, jestli nejsem těhotná, protože mám prostě nepravidelnou menstruaci. Prášky mi to srovnaly a dost mi to usnadnilo život. Coby pozitivní vedlejší efekt. Stejně tak se mi zlepšila pleť, kterou jsem měla hroznou, menstruace se mi zkrátila a je mnohem snesitelnější. Všechno coby pozitivní vedlejší efekt. Nic z toho nebyl důvod, proč jsem si je nechávala primárně napsat. A pokud jde o libido? Taky záleží. Já osobně mnohem víc mlátim hlavou o zeď z nadrženosti teď, než když jsem prášky nebrala. A to srovnání obou stavů skutečně mám, takže to neni jen můj mylnej dojem.

Zkrátka a dobře, ano, HA má svoje rizika, stejně jako se v komentářích xkrát zmiňovaní "růžoví kámoši" na bolest, můžou při nalepení na žaludeční stěnu prožrat skrz a člověk je bez šance. Žijeme ve světě, kde každá druhá látka v dosahu způsobuje to a tamto a člověku škodí. Když se vyhneme jedný, objeví se jiná, nebo nový výzkumy ukážou, že vlastně ta stará absolutně neškodlivá látka způsobuje třeba rakovinu. Nikdo z nás nežije zdravě, i když si to myslí. Ani člověk, co si bude za městem pěstovat vlastní zeleninku, nebude žít zdravě. Taková je realita současnýho světa.

Takže ano HA je jeden ze způsobů, jak předcházet tomu, aby člověk musel čelit rozhodnutí, jestli si coby ještě skoro dítě nechat udělat potrat a riskovat, že vlastní dítě už nikdy mít nebude (protože to riziko tam je a neni malý). Ano, HA má taky svý rizika, stejně jako všechno v tomhle světě. Ano, neřeší to stupiditu pubertálních děcek, co si v mojí generaci eště hrály s panenkama, a stupiditu jejich rodičů, co jim liberální výchovou víc škodí než cokoli jinýho.
Nic neni černobílý a HA je součástí toho nic. Člověk by měl přemejšlet nejen u ní, ale u všeho jinýho (a to teď nemluvim jen o antikoncepčních metodách.)
To je prostě potřeba si uvědomit. A to (velký) procento stádovitejch tupounů, co nepřemejšlí ani nad svym tělem, ani nad svym chovánim a ani nad jeho dopadama, těm těžko někdo pomůže. Ti tu prostě vždycky budou :)

29 Lenna68 Lenna68 | Web | 26. listopadu 2014 v 23:42 | Reagovat

Myslím si, že máš pravdu v tom, že nelze věci zlehčovat...a rozhodně do sebe nic necpat zbytečně...i kdyby do budoucna děti nechtěli, zdraví to opravdu poznamená, neberu nic a cítím se v klidu i když pravda, dva dny v měsíci trpím bolestí břicha, zad a kloubů, také velkou nárazovou zimnicí, ale i tak si kolikrát raději lehnu a snažím se to zaspat, než abych do sebe něco cpala i když v případech, že nemůžu ani usnout si n bolest něco dám, pokaždé je intenzita jinak silná...pravdu díž, je důležité hledat cestu jak se s toho dostat...

30 Míša Míša | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 23:53 | Reagovat

[17]: V žádném případě bych z ní nedělala stoprocentní příčinu neplodnosti. Je pravda, že se hovoří o tom, že některé ženy jsou neplodné kvůli ní proto, že se u nich zastavil pohlavní vývoj, když ji začaly jako čtrnáctileté brát, případně že ji pijeme ve vodě, protože se nedá vyčistit ...
ale také vím, že spousta lidí otěhotní po tom, co začnou jíst zdravě, případně více zeleniny, že neplodnost mohou způsobovat počítače, stres apod.

[19]: určitě pravda, jinak já to nechtěla opravdu brát z medicínského hlediska, protože tam můžu komentovat jen, co jsem slyšela od kamarádek a četla, nemám nic od sebe, ani to nestuduji.

[20]: Jsem ráda za Tebe, že nemáš žádné problémy a rozhodně Ti žádné nepřeji. Jinak, generace mých rodičů měla děti kolem třiceti a problémy s početím byly málo.

[21]: Dokonce se teď začínám setkávat s tím, že někomu doktoři řeknou, že to má z antikoncepce, třeba zrovna tu neplodnost, hodně mě to překvapilo. Jde mi jen o to, aby každá slečna, která antikoncepci začne brát, byla vyšetřena, byla poučena o možných důsledcích a měla rozum na to, aby mohla ty případné důsledky posoudit. Pak ať si každá dělá co chce.

[23]: Mám kamarádky, které např. 7 let používají kondom a nikdy neotěhotněly. Samozřejmě jsou dívky, co otěhotní přes kondom i přes antikoncepci.
Nemám v okolí nikoho ve věku rodičů, kdo by se vdal v osmnácti, nebo proto, že musel.

S přístupem, že už je to jedno naprosto nesouhlasím. Pokud můžu aspoň něčím tělu ulehčit, pak to udělám.

[24]: Díky za názor, já nad tím v tomto směru nikdy neuvažovala. Spíš jsem to brala jako krok od rovnoprávnosti.

[25]: Tak ještě jednou, opravdu nemám nic proti případům, kdy už se nedá nic jiného dělat, než antikoncepce brát.
NIKDY JSEM NIKDE NIKOMU NEDOPORUČOVALA ANALGETIKA. Se zbytečným braním léků naprosto nesouhlasím.

[26]: Díky moc za názor. I v Tvém případě bych chápala, kdyby jsi antikoncepci brala, ale jsem ráda, že některé dívky zkoušení prvně jiné metody ;)

[27]: O zdravém jídelníčku by se dalo polemizovat. Já mám na stravu hodně vyhraněný názor a ze svých zkušeností sama na sobě vidím i jedny blbé brambůrky. Samozřejmě, že o Tobě nic nevím a samozřejmě, že nejsem člověk, co by Ti měl zakazovat brát antikoncepci. Rozhodni se sama.

[28]: Jsem ráda, že Ti antikoncepce nezpůsobila nic špatného. Ano, růžové tabletky jsou na žaludek nebezpečné.
Opravdu nemůžeme žít perfektně zdravě, ale můžeme se snažit žít zdravěji.
S posledním odstavcem naprosto souhlasím.

31 Míša Míša | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 23:54 | Reagovat

[29]: Děkuji moc, souhlasím.

32 Marcelle Marcelle | 27. listopadu 2014 v 2:16 | Reagovat

Pokud má slečna dlouhodobý vztah, jakékoliv problémy během menstruace, zná rodinnou anamnézu a je si vědoma všech rizik, pro a proti okolo HA, doktor jí udělá testy, vše s ní prokonzultuje a hlavně je braní HA jejím svobodným rozhodnutím, tak nevidím žádný důvod, proč ji nebrat. Zdravotní problém může přijít a nemusí, může to být ovlivněto typek antikoncepce, životosprávou, psychykou. Je to strašně individuální věc a koukat na to z jedné strany mi příjde na palici.

Já jsem uživatelkou antikoncepce už přes 5 let. Od doby, kdy už jsem měla menstruaci srovnanou, pravidelnou, silnou, bolestivou, našla jsem si prvního přítele. Zatím nebyl žádný problém (ani přibírání, výkyvy nálad, bolesti, samozřejmě, co není může být, ale zatím mi to takhle vyhovuje. Proběhly konzultace, testy, pan doktor se trefil hned na začátku, dokonce mi zařídil nejlevnější variantu se stejným podílem hormonů.

Má to své výhody, nevýhody, někomu to sednout nemusí, někdo upřednostňuje jiné varianty antikoncepce. Mně osobně je nejpohodlnější tento, někdo jiný to má zase jinak. Argumentovat by se dalo do aleluja, ať už máme postoj jakýkoliv, ale to platí obecně o všem.

Souhlasím s tím, že pokud jsem v pohodě a trápí mě jen nějaké přiblblé pupínky na tváři, tak prvně vyzkouším X jiných věcí, tohle není důvod k braní antikoncepce, i když jsem zažila i některé doktorky na kožním, které tuto variantu, navíc jako hned první možnost, přímo doporučovali některým mým kamarádkám.

Nejlepší je samozřejmě, když to holka bere jak lentilky, jednou zapomene, podruhé zapomene, pak si vezme čarovný prostinor a pak je to všechno rozházené. Na to by měl mít člověk rozum. Pokud střídám partnery jak ponožky, tak si myslím, že bohatě postačí prezervativ, který navíc ochrání od nepříjemných nemocí, ale to už je jejich boj, když se vyspí s každým druhým neznámým volem na diskotéce a dělají si čárky.

33 Majka Majka | Web | 27. listopadu 2014 v 10:13 | Reagovat

Hodně dobrý článek. To by si měli přečíst chlapci, aby věděli, do čeho někteří své slečny nutí 8-O

Samozřejmě někomu, kdo s tím nemá žádné problémy a je si vědom toho, co a proč bere, nic nevytýkám. Článek byl ale spíš zaměřen na mladé slečny, které berou zázračné pilulky kvůli bolesti bříška - s tím teda naprosto souhlasím, je smutné, kolik holčiček dneska bere jak hormonální antikoncepci tak růžové pilulky na bolest asi jako lentilky. Něco není v pořádku, tak si lupnu. Třeba je to jednou přejde, až se ve škole nebo odjinud dozvědí, co to vlastně dělá, nevím...

Já teda HA neberu, ale brufen si jednou za měsíc vzít většinou musím. Sice ne vždy, ale často mám první den opravdu velké bolesti, nevolnost, zvracení. A to žiju zdravě, vždycky jsem jedla zdravě a sportovala. Proto zase nesouhlasím s tím názorem, který se poslední dobou taky hodně šíří, že tyhle bolesti jsou psychosomatické. Nejsou. Ona ta nekróza sliznice kupodivu fakt může bolet.

34 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 27. listopadu 2014 v 10:17 | Reagovat

Docela dobře si vybavuju, jak na mě okolí koukalo skrz prsty, když jsem s úderem 15 roku dostala od gynekoložky předpis na antikoncepci. Nevím, jestli si všichni mysleli, že teď budu dělat nálety na všechny postele ve městě, nebo co, ale hlavním důvodem bylo, že během prvních dnů menstruace jsem měla neskutečné křeče jak do břicha, tak do nohou, omdlévala jsem, kolikrát jsem i zvracela a bylo to vážně utrpení.

Takže i gynekoložka uznala, že tohle by antikoncepce vážně mohla spravit. Dávala mi tenkrát nějakou pro mladé (dneska už se nevyrábí, protože někdo údajně zjistil, že to není antikoncepce - což mě přivádí k otázce, jaktože už jsem dávno netlačila kočárek a nevyměňovala si s ostatními uživatelkami této HA dupačky, protože jsem jí brala skoro tři roky) s upozorněním, že dokonce i zlepšuje kvalitu pleti, a že se můžu zbavit i toho svého akné. No, jestli mi to akné zmizelo na dva měsíce a pak se to zase vrátilo k normálu :D ale od té doby mě při menstruaci akorát bolí břicho, což většinou buď nějak rozchodím, přežiju a v nejhorším případě sáhnu po nějakém brufenu a je také klid. :)

35 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 27. listopadu 2014 v 10:32 | Reagovat

Kdybych uměla napsat smajlíka s palcem nahoru, tak ho tu máš celý řádek :-)
Souhlasím naprosto se vším, co jsi napsala. Antikoncepce se má užívat velmi střídmě a jen tehdy, pokud si žena nepřeje otěhotnět. Ostatní problémy by měla řešit správná strava, dostatek pohybu, kosmetička atd. Rozhodně ne HA!!!

36 S. S. | 27. listopadu 2014 v 11:34 | Reagovat

Někdy se bolestivá menstruace srovná po porodu.:) A je fakt, že při nadváze (i mírné) může být bolestivá.

37 Nekra Nekra | Web | 27. listopadu 2014 v 11:44 | Reagovat

[30]:: To je zajímavý. V čem to bereš naopak jako krok k nerovnoprávnosti? V tom, že žena může mít větší kontrolu nad tím, jestli neotěhotní? V tom, že může jít na potrat (a chlap ostrouhá, pokud chce, aby z toho zárodku bylo dítě)? V tom, že za tu větší kontrolu neotěhotnění můžou zaplatit vysokou cenu?
Na potraty se názory samozřejmě různí, ale tak nějak vnímám jako větší právo ženský nebýt těhotná, než právo zárodku, aby z něj bylo dítě.
Fakt mne zajímá, v čem vidíš ten krok od rovnoprávnosti, hlavně teda jestli ho vidíš na straně žen.

38 Míša Míša | E-mail | Web | 27. listopadu 2014 v 23:04 | Reagovat

[37]: Jen pro pořádek, to že jsem nad tím z této stránky nikdy neuvažovala, neznamená, že se mi ten pohled nelíbí.
Krok od jsem vnímala ne přímo v hormonální antikoncepci, jako opět to, jak ji někteří vidí. Protože bohužel čím dál častěji je vidět hlavně u mladších pánů názor, že dítě je jenom ženy starost, takže pokud nebere antikoncepci (vlastně i když bere) a nechtěně otěhotní, může si za to vlastně sama a oni s tím nemají nic společného.
Takže mi to opět ukazovala ženy jako ty, co se jen starají o děti.

[35]: [33]: Díky moc. Jsem ráda, že článek někdo pochopil.

[34]: Jak jsem řekla, ty krajní případy chápu. Ale asi to muselo mít nějaké účinky proti početí, jinak to nemohla být antikoncepce nikdy, ne? Co já vím ...

[32]: Naprosto souhlasím.

39 Hann. Hann. | Web | 6. prosince 2014 v 12:22 | Reagovat

Moc pěkný článek :) akorát ne ve všem souhlasím, a to s našimi milými vědci. Každou chvilku něco potvrdí no a vzápětí se zjistí, že to tak úplná pravda není. To konkrétně mluvím o dlouhodobém užívání HA. Určitě totiž bude záležet na tom, kolik je v tom hormonů, a v takovém případě ty "méně agresivní" podle mne mají daleko dál do doby než žena podle vědců nemůže otěhotnět, než ty, které jsou agresivní.
Osobně jsem HA začala brát kvůli menstruaci, která trvala opravdu o dost déle než by normálně měla i po těch 2 letech, co se to MÁ srovnat, byla bolestivá apod... s doktorkou jsem důkladně probrala rodinnou anamnézu a ona zvolila tu nejlepší možnou - málo hormonů, opravdu jen na úpravu cyklu a pak taky na ochranu, když zjistila, že jsem si našla o pár let staršího přítele, apod. Taky o tom mám něco načteno a i s rizikem, že moje máma měla problém s početím do toho jdu, protože na druhou stranu mi HA pomáhá vyhnout se nepříjemným bolestivým cystám, které mohou vést v případě prasknutí (v mé rodině velmi pravděpodobně) i k vývinu rakoviny.

40 Janča Janča | E-mail | Web | 27. prosince 2014 v 20:43 | Reagovat

Tak mně není 15, ale 18 a stejně bych si nedovolila vyspat se s někým bez antikoncepce. Vím, že dítě nechci, proto se chráním a HA je podle mého názoru nejspolehlivější a taková jakoby nejlepší varianta. Jasně, v něčem není úplně skvělá, ale dají se sehnat i méně škodné antikoncepce. Snad mi to nezabrání, mít dítě, až na to budu připravená.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama